Nieuws
Gisteren was het Wereld Koffiedag. Op 29 september wordt het zwarte goud, zoals koffie ook wel genoemd wordt, geëerd. In landen waar de koffieplant groeit wordt de godendrank gevierd met grote parades. In Nederland doen we tegenwoordig weinig meer met Wereld Koffiedag, maar dat wil niet zeggen dat het drankje hier minder populair is.
Als er een drank niet weg te denken is uit Nederland, dan is het wel koffie. Eeuwen geleden werd koffie naar Nederland gehaald vanuit verre, exotische landen. En na al die jaren is het nog steeds even populair. Per dag drinken Nederlanders samen zo'n 6,5 miljoen liter koffie. Daarmee behoren we tot de meest enthousiaste koffiedrinkers ter wereld!
Koffie steeds populairder
Hoewel koffie dus al flink wat jaren zeer geliefd is onder onze bevolking, groeit de populariteit van deze drank nog steeds. De espresso- en koffiebars nemen toe, maar ook bij bestaande horeca wordt er steeds meer aandacht geschonken aan het bereiden van een perfect kopje koffie. Een paar jaar geleden bleek uit onderzoek dat de beste koffie geserveerd wordt in speciaalzaken. De 'gewone' horecazaak bleef achter. De passie en gedrevenheid van gespecialiseerde koffiemakers is inmiddels ook overgewaaid naar heel veel andere horecazaken.
Prijs van koffie stijgt in de horeca
Het is dan ook niet gek dat er ieder jaar een Koffie Top 100 wordt samengesteld. Vorig jaar daalde de gemiddelde prijs voor koffie flink. En wat bleek dit jaar? De prijzen die gasten moeten betalen voor een kopje koffie zijn het afgelopen jaar met zo'n 10 cent gestegen. Ook de prijzen voor espresso en cappuccino zijn omhoog gegaan. Voor koffie geldt een stijging van 5,5 procent (gemiddeld €2,34), espresso 4,8 procent (gemiddeld €2,20) en cappuccino zo'n 3,8 procent (€2,54). Komen de prijzen overeen met de prijzen die u in uw horecazaak hanteert?
Grote verschillen
De verschillen tussen de koffieprijzen zijn namelijk erg groot. Van extreem duur tot spotgoedkoop; in Nederland is koffie voor allerlei verschillende prijzen verkrijgbaar. Van een espresso voor minder dan een euro bij een grote keten tot een uitgebreide koffie van €6,50 in een hotel, het is allemaal verkrijgbaar.
Koffietrends
De Nederlandse consument wordt door de toenemende kwaliteit van koffie ook steeds veeleisender. Men raakt eraan gewend een kwaliteitskoffie te krijgen in iedere horecagelegenheid. Daarnaast is men geïnteresseerd in het proces. Mensen zien graag hoe hun koffie gemaakt wordt. Zeker wanneer u een groot apparaat hebt staan met een barista om lekkere koffie te zetten, zullen uw gasten graag een kijkje in de keuken nemen. De consument gaat ook steeds vaker op zoek naar onbekende smaken. Laat uw dus gasten kennismaken met nieuwe buitenlandse koffieblends! En, als u helemaal mee wilt gaan met alle trends is er natuurlijk nog de allesoverheersende gezondheidstrend die de laatste tijd flink aan terrein wint. Probeer daarom eens te experimenteren met melkvervangers zoals amandel- en kokosmelk of met sterkere koffies die minder smaakversterkers (zoals suiker) nodig hebben.
We zijn benieuwd naar de koffie die u in uw horecazaak schenkt!