Nieuws
In het eerste en tweede kwartaal van 2015 is de omzet van de horeca opnieuw gegroeid ten opzichte van 2014, meldt het CBS. Dit is niet voor het eerst dat de horeca een omzetstijging laat zien. Dit kwartaal is al het achtste kwartaal op een rij dat groei in de sector vertoont. Desalniettemin viel de omzetstijging van het eerste kwartaal iets lager uit dan het laatste kwartaal van 2014. Toen groeide de omzet met maar liefst 5,1 procent. In het tweede kwartaal kreeg de horeca echter te maken met de grootste omzetstijging in 4,5 jaar.
Eerste kwartaal
Alle horecabrances lieten in dit kwartaal een omzetstijging zien, maar de sterkste groei was te zien bij de restaurants. De branches waarin de stijging wat achterbleef waren de snackbars (met 1,3 procent groei) en cafés (met slechts 0,5 procent groei). De resultaten van dit kwartaal stemmen de horecaondernemers positief.
Tweede kwartaal
In het tweede kwartaal van 2015 steeg de omzet van hotels, restaurants, snackbars en cafés opnieuw met twee procent ten opzichte van het eerste kwartaal; de grootste stijging in 4,5 jaar. Opnieuw hebben de restaurants de grootste stijging laten zien, samen met hotels. In het tweede kwartaal ontvingen hotels niet alleen meer toeristen, maar ook meer zakelijke gasten. Ook de snackbars lieten dit kwartaal iets meer groei zien dan in het eerste kwartaal. Cafés konden in het tweede kwartaal rekenen om een groei van 1,4 procent en nam het aantal verkochte consumpties toe. Goed nieuws, aangezien cafés al sinds het begin van de economische crisis te maken hebben met teruglopende verkoop.