Draai uw telefoon om de website te bekijken

Nieuws

Gisteren was het Blue Monday, een fenomeen waar we ieder jaar over horen. Het zou immers de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Maar is Blue Monday wel zo'n negatieve dag? In andere werelddelen wordt rond deze tijd van het jaar de winterzonnewende gevierd: de officiële overgang naar de langere dagen (en dus de lente)! 

Zo wordt in India bijvoorbeeld Lohri gevierd, gevolgd door Makar Sankranti. Lohri is een oogstfeest dat gepaard gaat met vreugdevuren en vuurwerk. Het staat voor de overgang naar de langere dagen. De dag na Lohri staat bekend als Makar Sankranti. Op die dag zou de zonnegod weer richting het noorden gaan. Des te meer reden om het vandaag van de positieve kant te bekijken. Bovendien is blauw een kleur die juist veel kalmte, creativiteit en veiligheid met zich meebrengt. 

Interieurtrends voor de horeca in 2019: blauw

Goed nieuws: blauw wordt de koning in kleur dit jaar, volgens Misset Horeca. In combinatie met beton, metaal, hout en fluweel wordt uw interieur ontzettend stijlvol én modieus. Komt dat even goed uit. 

Blauw geeft rust. Een fijne kleur voor uw gasten dus. Veel mensen denken dat blauw te koel (en dus kil) is voor een horecazaak, maar het tegendeel is waar. Warm kan juist heel warm zijn! Voor een speels effect kunnen verschillende tinten blauw met elkaar gecombineerd worden. 

Waarom dan toch 'Blue Monday'?

De bedenker van 'blauwe maandag' is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou alles te maken hebben met feit dat goede voornemens mislukt zijn, de vakanties nog ver weg zijn en de dagen nog donker. Bovendien is maandag voor veel mensen natuurlijk hun eerste werkdag van de week. Hoewel Arnall in academische kringen werd overladen met kritiek, is Blue Monday inmiddels een wereldwijd bekend fenomeen.

De term Blue Monday komt uit het Engels, waar 'feeling blue' zoiets betekent als je neerslachtig of down voelen. In de scheepvaart stond blauw zelfs bekend als rouwkleur. 

Horecakaars helpt!

Veel mensen twijfelen aan de juistheid van Blue Monday. Waar we wél zeker van zijn is dat januari vaak een donkere, sombere maand is die wel wat extra licht kan gebruiken. Sfeerlicht welteverstaan. Met de mooiste kaarsen, snelste service en voordeligste prijzen zorgt u ervoor dat u Blue Monday snel weer vergeet.

Blue Monday vieren

Overigens is deze dag het perfecte moment om de kleur blauw eens in het zonnetje te zetten. Bij Horecakaars hebben we prachtige blauwe kaarsen om Blue Monday juist te vieren.

Wilt u uw gasten ook wat vrolijker maken in deze periode? Dat kan gemakkelijk met deze interieurtips:

  • - Zorg voor voldoende bloemen en planten
    Van een mooi boeket tot vrolijke planten: deze toppers zorgen altijd voor wat extra sfeer.
     
  • - Kies voor vrolijke kleuren
    Van geel word je blij! Het wordt geassocieerd met de zon. Stiekem ook zo’n zin in de zomer? Haal dan snel wat gele accessoires.
     
  • - Kies voor een speciaal behang of leuke print
    Iedere keer wanneer u of uw gasten langslopen ontstaat er een mini-geluksmomentje.
     
  • - Zorg voor licht!
    Op het weer hebben we geen invloed, maar iedereen heeft behoefte aan voldoende licht. Heeft u weinig lichtinval in uw zaak? Zorg dan voor andere lichtbronnen. Kaarsen maken het geheel af.
     
  • - Opgeruimd staat netjes
    Een opgeruimde omgeving is een opgeruimd hoofd. Van rommel worden uw gasten dus ook niet blij. 

Plaatsen waar blauw ook toegevoegd kan worden:

In een bar Hotelkamers Op het toilet

 

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte van onze acties