Nieuws
Het nieuwe jaar is alweer in volle gang. Nu de eerste twee maanden er bijna op zitten, wordt het hoog tijd om de horecatrends van dit jaar op een rijtje te zetten. Er zijn immers nog maar tien maanden over van 2018! Welke horecatrends mag u dit jaar niet missen?
Thuisbezorgd
Eten thuis laten bezorgen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. In de eerste jaren werd er voornamelijk fastfood thuisbezorgd. Tegenwoordig kunnen zelfs restaurantmaaltijden bij mensen thuis worden geleverd. In 2018 worden snelle en gezonde thuisbezorgde maaltijden steeds belangrijker. Een actie waarin klanten de optie hebben om voor een gezondere variant te kiezen is dus dé manier om uw klanten een snelle en gezonde optie te bieden. Trendwatchers verwachten dat bezorgen een vaste waarden wordt voor veel horeca.
Automatiseren
In de horeca worden steeds meer processen geautomatiseerd. Van kassasystemen tot een uitgebreide planningstool voor het personeel: er zijn steeds meer mogelijkheden op dit gebied. Veel horecaondernemers kiezen er dan ook voor om een pakket in te richten dat perfect aansluit op hun wensen. Wat zou u willen automatiseren en hoe combineert u dit met elkaar?
Vega(n)!
Deze trend is al een tijdje met een opmars bezig, maar in 2018 mogen de vegetarische én veganistische opties niet meer ontbreken op de menukaart. Dit jaar mag alles nog natuurlijker en nog duurzamer dan het in 2017 al was. Steeds meer consumenten hebben een plantaardig of organisch dieet. Dit speelt mee bij hun keuze. Heeft u genoeg vega(n) opties? Dan hebt u een streepje voor! Wilt u nog een stap verder gaan, dan kunt u bijvoorbeeld ook rekening houden met energiebesparing en het beperken van voedselverspilling.
Lokale ambacht
Tegenwoordig gaat bijna dertig procent van de 18 tot 36 jarigen minstens één keer per week uit eten. Ouderen doen dat minder: 21 procent van de 37 tot 50 jarigen eet minimaal één keer per week buiten de deur, en bij de 51 tot 70 jarigen is dat slechts tien procent. Voor de jongste generatie is eten niet alleen meer een basisbehoefte. Jongeren willen namelijk ook het liefst duurzame en bijzondere maaltijden. Eten wordt daarmee een onderdeel van hun lifestyle.
Combinatierestaurant
Vorig jaar zagen we de grenzen tussen horeca en niet-horeca al vervagen. Deze trend zet dit jaar door. Zo ontstaan er zogenaamde combinatierestaurants. Een muziekwinkel waar u ook terecht kunt voor koffie? Een boekwinkel waar u heerlijk dineert? Het kan allemaal!
Trends op het gebied van hospitality
Een gewoon restaurant, normaal café of onopvallend hotel is niet genoeg om gasten te trekken. Het interieur moet karakter hebben dat ook écht past bij het concept en de uitbater. “In de horeca zie je vaak dat iets wordt ontworpen op basis van een trend. Het gaat dan om modeverschijnselen waar de ene na de andere variant op wordt gemaakt. Probleem is altijd dat een trend op een enkele uitzondering na, aan het einde van zijn cyclus komt en dat je concept dus uitdooft.” (Uit: ‘Moe van doorgestylede concepten’, Misset Horeca 13 oktober 2017).
Het verschil wordt gemaakt wanneer iedereen betrokken wordt bij het verhaal van een zaak. Wanneer medewerkers oprechte betrokkenheid hebben bij de eerlijke producten of de ambacht van een zaak, zie je dat het concept sterk is.
Maar wat wil de gast?
In 2018 zijn er twee kernwoorden die belangrijk zijn voor gasten: service en voeding. Zaken kunnen zich echt onderscheiden van de rest met hun service. Met een mooi interieur en een goede kaart redden veel zaken het niet. Er zijn immers veel zaken die er fantastisch uitzien én lekker eten serveren. Op het gebied van service kunt u dus het verschil maken. Gasten willen persoonlijke aandacht. Door te laten merken dat uw gasten gezien, gehoord en verrast worden voelen gasten zich pas echt thuis.