Nieuws
Wanneer het consumentenvertrouwen stijgt, gaat men meer buiten de deur consumeren. Vorig jaar leidde dat dan ook tot een stijging van de zogenaamde buitenshuisconsumptie met 643 miljoen euro. De totale foodomzet steeg tot 57,3 miljard euro. Het Food Service Instituut Nederland bracht deze cijfers onlangs naar buiten.
Horeca: van fine dining tot prijsstunter
Wat opvalt is het feit dat consumenten steeds meer op zoek gaan naar uitersten. Men gaat weg van het traditionele midden van de markt om op zoek te gaan naar fine dining of juist naar voordelige opties. Toch komt nog steeds driekwart van de Nederlandse bestedingen uit het midden van de markt. Het mainstreamsegment gaat de komende jaren flink veranderen. Consumenten gaan steeds meer op zoek naar uitersten zoals bijzondere producten, lifestyle voedingsmiddelen en gerechten die speciaal voor hen samengesteld zijn of juist het discountgevoel zoals all-inclusive restaurants.
Traditionele begrip 'horeca' verdwijnt
Het is niet alleen de horeca die een bijdrage levert aan de stijging van de buitenshuisconsumptie in Nederland. Supermarkten en speciaalzaken verkopen namelijk steeds vaker iets wat geschikt is voor directe consumptie. Het begrip ‘horeca’ in zijn traditionele vorm verdwijnt steeds verder. Horeca staat immers voor hotel, restaurant en café. Tegenwoordig is de horeca veel uitgebreider en is de indeling van deze segmenten al lang niet meer even duidelijk.
Horeca moet meebewegen met de consument
Tegenwoordig vinden consumenten de locatie, sfeer en prijs veel belangrijker. Dat wil echter niet zeggen dat een consument altijd voor hetzelfde etablissement gaat. De ene keer past een afhaalmaaltijd beter bij hem of haar, terwijl diezelfde consument ook wel eens kiest voor een etentje van hoge kwaliteit. Belangrijk voor iedere horecazaak in 2016? Meebewegen met de klant!