Draai uw telefoon om de website te bekijken

Nieuws

Vorig jaar was een goed jaar voor de horeca. Klanten waren tevreden over de dienstverlening in de horeca en de omzet groeide. Maar uit recent onderzoek blijkt dat ook het aantal horecazaken in Nederland is gestegen met 2,3 procent, wat gelijk staat aan duizend zaken. 

De groei zit voornamelijk in de toename van het aantal restaurants, lunchrooms, afhaal- en bezorglocaties. Het aantal drankverstrekkers is daarentegen opnieuw gedaald. 

Afhalen en bezorgen
Dat afhaal- en bezorgzaken in populariteit toenemen is merkbaar. Niet alleen in het straatbeeld, maar ook uit onderzoek blijkt dat er een flinke groei in deze markt zit. In 2015 groeide het aantal zaken waar eten afgehaald kan worden of waar eten bezorgd wordt naar ruim 2.300 verkooppunten. Dat is een groei van maar liefst 14 procent. 

Lunchen is populair
Steeds meer Nederlanders gaan regelmatig buiten de deur lunchen, zo lijkt. Lunchrooms zijn namelijk bezig met een flinke opmars in de Nederlandse horeca. Afgelopen jaar kwamen er zo’n 200 nieuwe lunchzaken bij. Omdat het aantal lunchrooms sinds 2010 met 55 procent is gegroeid staat de teller inmiddels bijna op 2.000 horecazaken die zich specifiek op de lunch richten. 

Minder cafés en discotheken 
Niet alle horecazaken gaat het echter goed af. Zo hebben restaurants met een nationale keuken te maken gekregen met een flinke daling. Ook het aantal cafés en bars bleef in 2015 dalen. Zo’n 190 cafés sloten hun deuren afgelopen jaar definitief. Discotheken kampen met dezelfde problemen. Waar er in 2008 nog 13.000 cafés waren, is dit aantal in 2015 gedaald tot 11.000. De provincies Groningen, Drenthe en Limburg kregen het meest te maken met het verdwijnen van cafés. In Flevoland steeg het aantal cafés juist. Ondanks de daling in Limburg en stijging in Flevoland, hebben Limburgers de meeste cafés per hoofd van de bevolking (11 cafés per 10.000 inwoners) en de mensen in Flevoland het minst (3 cafés per 10.000 inwoners). 

Omzetvolume
Binnen de traditionele horeca is het omzetvolume in 2015 gestegen tot het niveau voor de economische crisis inzette. De stijging is met name te verklaren door de groei bij hotels. Restaurants lopen nog iets achter op het omzetvolume van voor de crisis.

 

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte van onze acties