Nieuws
In veel dorpen en steden zijn een hoop lege winkelpanden te vinden. Gelukkig worden deze ook steeds vaker weer gevuld. Wie zijn de ondernemers die het aandurven om een zaak te openen? Horecaondernemers!
Lege winkels opgevuld met horeca
Lege plekken in winkelgebieden worden steeds vaker opgevuld door de horeca, concludeert het Economisch Bureau van ABN AMRO in het sectorrapport over de retail. Veel winkelstraten hebben te maken met leegstand. Het afgelopen jaar daalde die leegstand met dank aan de horeca. Voornamelijk lunchrooms, ijssalons en restaurants openden hun deuren in winkelgebieden.
Winkeliers profiteren
De nieuwe eet- en drinkgelegenheden dringen niet alleen de leegstand terug, ze zorgen er ook voor dat de gebieden weer aantrekkelijk worden voor bezoekers. Winkeliers en andere ondernemers profiteren hiervan.
Stijgende verkoop
Gemiddeld verkochten winkeliers in 2016 zo’n 1,4 procent meer dan in 2015. Naar verwachting zal deze groei zich de komende jaren voortzetten. Toch zijn het vooral de online winkels die groeien. De complete retailsector kampt met teruglopende bezoekersaantallen. Dit zorgt ervoor dat er minder ruimte is voor grote investeringen en innovaties.
Horeca groeit niet alleen
Toch is het niet alleen de horeca die groeit. Volgens het rapport van ABN zullen de grenzen tussen winkels en horeca vervagen. Van lunchrooms die ook interieurspullen verkopen tot spa’s waar ook een goed restaurant te vinden is: concepten worden steeds vaker gemixt.
Horeca maakt levendig
Ook valt de opmars van entertainment in winkelgebieden op. Er zijn niet alleen winkels te vinden, maar bijvoorbeeld ook escape rooms. Zo worden winkelgebieden steeds meer een verblijfs- en belevingsplek, zegt Henk Hofstede van ABN. "In onze ogen is dat een positieve ontwikkeling voor winkelgebieden. Niet in de laatste plaats omdat wij denken dat de horeca in 2017 en 2018 sneller groeit dan de retailsector. Horeca maakt een winkelgebied levendiger, en een groot aandeel van horeca sluit ook aan op de wens van de consument. Immers ligt de mate waarin consumenten ‘buiten’ willen lunchen, dineren en ontbijten rond of zelfs boven précrisisniveaus (FSIN). Wij verwachten dan ook dat het aantal horecagelegenheden in de winkelstraat ook in 2017 stijgt", aldus Sonny Duijn van ABN-AMRO.