Nieuws
Vele markten zijn onderhevig aan trends, zo ook de horeca. Wat dit jaar hip is, kan volgend jaar alweer helemaal uit de mode zijn. Wat is er op dit moment helemaal in? En wat kan eigenlijk echt niet meer?
Misset Horeca hield een onderzoek onder designers. Zij constateerden dat horecaconcepten waar gasten alleen kunnen eten, drinken of slapen aan populariteit verliezen. Gasten houden namelijk van verrassende combinaties en lijken allergisch te zijn voor voorspelbare horecaconcepten.
Dit moét u doen:
- Pop-ups: de eenvoudige en tijdelijke locaties winnen aan terrein.
- Conceptmatige aanpak: horecaondernemers die duidelijke keuzes maken en zich specialiseren zullen dit jaar goede zaken doen.
- Luxe: iedereen is zoek naar een huisstijl die kwaliteit uitstraalt. Maar het gaat verder. De kwaliteit van het eten en het interieur moet minstens zo goed zijn.
- Het thuis-gevoel: het interieur van een goede horecazaak anno 2016 voelt als thuis. Combineer verschillende interieurstijlen voor een perfecte sfeer.
- Ambacht: een eigen identiteit waarbij de ambacht voorop staat is belangrijk.
- Bar: een goed hotel is voorzien van een goede bar, met verrassende cocktails én oude vertrouwde drankjes.
- Koffie: koffie is al jaren populair, maar nog nooit werd er zoveel aandacht geschonken aan de bereiding.
- Beleving: concepten waar beleving een onderdeel is doen het goed. Gasten willen proeven, ontdekken en meemaken.
- Eclectisch: waan je in het buitenland met invloeden van buiten onze landsgrenzen.
- Snel maar goed: klanten zijn op zoek naar een plek waar ze snel kunnen eten of drinken, maar wel op een plek waar aandacht is besteed aan de inrichting.
Dit kan écht niet meer:
- Ketens: de one-size-fits-all benadering verliest aan terrein.
- Eenzijdige concepten: plekken waar je alleen kan eten, drinken of slapen? Dat is niet genoeg voor de consumenten van 2016. Men is op zoek naar beleving.
- Vintage: het was jaren populair, maar een low-budget, bij elkaar geraapte inrichting is niet meer hip.
- All-you-can-eat: veel voor weinig werkt niet meer. Steeds meer mensen gaan op zoek naar kwaliteit in plaats van kwantiteit.
- Ongezond eten: de healthy-hype heeft Nederland bereikt. Veel mensen willen wel uit eten, maar ook op hun gezondheid letten.
- Harde interieurs: een slechte akoestiek, te felle verlichting…gasten zijn er geen fan van.