Nieuws
De horeca doet het goed in 2016. Vorig jaar was er al een flinke groei te merken aan het eind van 2015, en die groei zet dit jaar door. Met name de hotels en restaurants hebben te maken met een bovengemiddelde groei. Ook in cafetaria’s en fastfood is sprake van een stijging. Cafés blijven nog steeds iets achter op de rest.
In 2015 zagen we al dat consumenten meer te besteden hadden in de horeca. Daarnaast nam het aantal toeristen toe, wat zorgde voor een flinke omzetgroei. In 2015 werd zelfs de sterkste omzetgroei sinds 2000 behaald. De combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en een toenemend aantal toeristen blijft van kracht in 2016. Toch van het tempo van de groei iets terug naar drie procent.
Uitdaging voor horecaondernemers
Waar zitten de uitdagingen voor horecaondernemers in 2016? Volgens sectormanager Horeca Jan van der Doelen is dat het vinden van een antwoord op nieuwe partijen zoals Airbnb en Thuisbezorgd.nl. De horeca krijgt steeds meer aanbieders, waardoor het draait om focus op de prijs of om uitzonderlijke kwaliteit.
Horecaondernemers positief
Vorig jaar gaf bijna dertig procent van de horecaondernemers aan dat de winstgevendheid van hun horecazaak verbeterde. Bij 55 procent was de omzet stabiel, bij de overige vijftien procent was sprake van een omzetvermindering. Horecaondernemers zijn anno 2016 dan ook positief gestemd. Onvoldoende vraag, financiële beperkingen en slecht weer worden steeds minder gezien als een belemmering.
Hotelovernachtingen
Er wordt veel overnacht in Nederland. Vorig jaar waren er maar liefst 41,5 miljoen nachten in een hotel overnacht. In 2014 was dat nog vier procent minder. Hotels verwachten in 2016 meer buitenlandse gasten te mogen verwelkomen. Daarom staat er dit jaar ook een flink aantal hotelopeningen in de planning.
Restaurantomzet bijzonder hoog
Restaurants zijn weer bijna op het niveau voor de crisis. In 2016 realiseerden ze al een volumegroei van ruim zes procent. Voor 2016 wordt een groei van drieënhalf procent verwacht. Deze groei is voldoende om het omzetniveau terug te brengen naar het niveau van zo’n tien jaar geleden.
Kwartaalgroei
De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van 2016 zo’n half procent gegroeid toen opzichte van het voorgaande kwartaal. De horeca profiteert hier duidelijk van, omdat men weer meer uitgeeft. In de eerste maanden van 2016 gaven consumenten weer meer geld uit aan horeca, recreatie en cultuur.