Nieuws
Het economisch herstel van 2016 is natuurlijk voor alle sectoren meer dan welkom, maar de horeca profiteert er het meest van! Dit jaar wordt er een groei van zo’n drie procent verwacht in de horeca. Eric Saris (Directeur Bedrijven Rabobank) waarschuwt wel: “De groei in de sector is nog geen garantie voor succes voor de ondernemer.”
De Horeca & Recreatie kan na een uitstekend 2015 ook rekenen op een groei in 2016. Deze groei wordt veroorzaakt door hogere consumentenbestedingen, aantrekkende zakelijke vraag en meer toerisme. Nederland wordt steeds populairder als vakantieland. Wonen, werken en winkelen is in Nederland ondenkbaar geworden zonder de aanwezigheid van verschillende horecagelegenheden.
De groei is dus ook veruit het sterkst bij toeristische trekpleisters zoals Amsterdam, aan zee en in de Randstad. Ook is de concurrentie groot. Niet alleen van bekende partijen, maar ook van relatief nieuwe concepten van foodretailers en bijvoorbeeld AirBnB.
Voor de langere termijn ziet de bank nog steeds een groeiende markt. Nederlanders gaan steeds meer buitenshuis eten, maken dagtochten of gaan een weekend weg. Door het nieuwe flexwerken komen er ook op steeds meer momenten bezoekers in de horeca. Daarnaast wordt verwacht dat horeca- en leisureketens steeds intensiever gaan samenwerken. Als tegenreactie op die steeds groter wordende ketens ontstaan er ook steeds meer kleinschalige, particuliere initiatieven waarin zaken zoals duurzaamheid, authenticiteit en vakmanschap centraal staan.