Draai uw telefoon om de website te bekijken

Nieuws

Twee weken geleden viel het doek voor Nederland. Alle Nederlandse voetbalfans treuren en de Nederlandse horeca treurt met hen mee: in 2016 is er voor ons geen EK. Nederland wist zich niet te plaatsen in de kwalificatieronde en loopt hierdoor het vierjaarlijkse voetbalspektakel mis. Hoe gaan Nederlandse horecaondernemers om met dit nieuws?

Horecaondernemers missen EK omzet 
Geen grote schermen op het marktplein, geen overvolle cafés en al helemaal geen groot feest na een gewonnen wedstrijd. Het missen van het EK zorgt ervoor dat heel wat horecaondernemers inkomsten zullen mislopen in de zomer van 2016. “De financiële schade zal aanzienlijk zijn. Het is gewoon ontzettend jammer om die 3500 uitzinnige fans te moeten missen. Dat geeft zo'n bijzondere sfeer. Ook in de portemonnee gaan we het zeker voelen”, vertelt Richard Roeland van Café Studio in Haarlem aan Dichtbij. 

Geen oranjekoorts in 2016
Koninklijke Horeca Nederland durft nog niet te zeggen om hoeveel inkomsten het gaat, maar het is duidelijk dat vooral cafés wel op de extra inkomsten hadden gerekend. Marcel Vlek, woordvoerder van de Overijsselse afdeling van de Koninklijke Horeca, geeft aan dat veel ondernemers het natuurlijk liever anders hadden gezien. De oranje-markt krijgt normaliter iedere twee jaar een flinke impuls. Voor het EK en WK hebben niet alleen horecaondernemers, maar ook mensen die oranje-artikelen verkopen een flinke omzet. En dan zijn er natuurlijk nog de supermarkten, reisindustrie en tv-verkopers die balen als een stekker van de uitschakeling. 

Alternatieve plannen
Terecht maar zakelijk gezien meer dan zonde, klinkt het onder ondernemers. Veel mensen zijn al bezig met het verzinnen van een plan om de mis te lopen omzet op te vangen. Het meest voor de hand liggend is het steunen van een ander elftal. Duitsland en België, onze buurlanden, doen allebei mee met het EK. Het is dus voor de hand liggend om een van deze twee landen te steunen. Maar sommige horecaondernemers zijn al creatiever bezig en gaan voor een Spaanse avond, een Duitse avond en misschien zelfs wel een IJslandse thema-avond. 

Andere ondernemers profiteren van uitschakeling
Bioscopen en theaters profiteren echter van de Nederlandse uitschakeling. Nederlanders zullen hun geld deze zomer anders uitgeven en kiezen dan vaker voor een bezoek aan de bioscoop of gaan een voorstelling in het theater bekijken. Ook sommige cafés, die sowieso geen voetbalpubliek aantrekken, vinden het niet erg dat Nederland dit jaar niet deelneemt aan het EK. 

Wat doet u tijdens het EK?
Hoe gaat u als horecaondernemer met het EK van 2016 om? Gaat u een alternatief programma bedenken of doet u niets met het voetbaltoernooi? We horen het graag bij Horecakaars.nl!

Terug naar overzicht

Blijf op de hoogte van onze acties